کد خبر: 1229752
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس انرژی 
مسئله ناترازی بنزین به مسئله اول انرژی کشور تبدیل شده و موجب ناترازی جدی در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی در بودجه شده است

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است ناترازی بنزین به دلیل منابع ارزی به کارگرفته شده برای واردات بنزین موجب استفاده غیرهدفمند منابع ارزی کشور در خرید بنزین به حدود ۴۰ هزار تومان در هر لیتر و اعطای آن با قیمت معادل ۳ هزار تومان شده است که بازی دو سر باخت برای کشور است؛ مهم‌ترین راهکار در زمینه حل معضل ناترازی، استفاده از CNG است و در همین رابطه باید تمام خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌و‌نقل کشور دوگانه سوز شوند و مصرف مربوط به زمانی که در صنعت حمل‌و‌نقل فعالیت دارند به صورت کامل روی سوخت CNG باشد. 
 
نادیا محرابی کارشناس انرژی در رابطه با بازی دو سر باخت ناترازی بنزین و تشدید واردات بنزین برای کشور به «جوان» می‌گوید: مسئله ناترازی بنزین به مسئله اول انرژی کشور تبدیل شده و موجب ناترازی جدی در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی در بودجه شده است و به غیر از آن از نظر کسری بودجه دولت، ناترازی بنزین به دلیل منابع ارزی به کارگرفته شده برای واردات بنزین موجب استفاده غیرهدفمند منابع ارزی کشور در خرید بنزین به حدود ۴۰ هزار تومان در هر لیتر و اعطای آن با قیمت معادل ۳ هزار تومان شده است که بازی دو سر باخت برای کشور است؛ مهم‌ترین راهکار در زمینه حل معضل ناترازی، استفاده از CNG است و در همین رابطه باید تمام خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌و‌نقل کشور دوگانه‌سوز شوند و مصرف مربوط به زمانی که در صنعت حمل‌و‌نقل فعالیت دارند به صورت کامل روی سوخت CNG باشد. 
محرابی با اشاره به اهمیت و مزیت استفاده از سوخت CNG به جای بنزین می‌افزاید: CNG یک گزینه سوخت مقرون به صرفه در مقایسه با بنزین است. در بسیاری از کشورها، قیمت CNG به طور قابل توجهی کمتر از بنزین است و آن را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند. با ترویج استفاده از CNG در بخش حمل‌و‌نقل در ایران، دولت می‌تواند به کاهش بار مالی بر دوش مصرف‌کنندگانی که به دلیل گرانی و کمبود بنزین با مشکل مالی مواجه هستند، کمک کند. علاوه بر این، CNG یک منبع سوخت تولید داخل در ایران است، به این معنی که این کشور مجبور نیست برای تأمین سوخت مورد نیاز خود به واردات متکی باشد. 
وی ادامه می‌دهد: این امر به ویژه در زمینه مشکل عدم تعادل بنزین اهمیت دارد، زیرا کاهش وابستگی به بنزین وارداتی می‌تواند به بهبود امنیت انرژی کشور و کاهش فشار بر ذخایر ارزی کمک کند. ترویج استفاده از CNG در بخش حمل‌و‌نقل همچنین می‌تواند به تحریک رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در صنعت گاز طبیعی داخلی کمک کند. با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید و توزیع CNG، دولت می‌تواند به حمایت از رشد این بخش و ایجاد آینده انرژی پایدارتری برای کشور کمک کند. 
وی در پایان می‌گوید: لزوم توجه به CNG به عنوان منبع سوخت جایگزین در حل مشکل عدم تعادل بنزین در ایران حیاتی است. با ترویج استفاده از CNG در بخش حمل و نقل، دولت می‌تواند به کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت هوا، کاهش اتکا به بنزین وارداتی و تحریک رشد اقتصادی کمک کند. ایران با سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صحیح می‌تواند پیشرفت چشمگیری در جهت رفع مشکل عدم تعادل بنزین و ایجاد آینده انرژی پایدارتر برای کشور داشته باشد.

برچسب ها: انرژی ، ناترازی بنزین ، CNG
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
0
0
اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار